Organisatie opstelling
Een organisatie opstelling is een uiterst effectieve methode om inzicht te krijgen in het krachtenveld waarin de organisatie verkeert. Het visualiseert de dynamieken en laat zien waar in de diepte van het systeem verbindingen en loyaliteiten zitten die vaak ontroerend en liefdevol zijn en vanuit rationele en analytische perspectieven niet altijd te bevatten zijn. Iets dat ongrijpbaar lijkt, kan je machteloos en cynisch maken. Als je echter leert om dieper te kijken, zie je vaak het ‘schone’ en krijg je een perspectief dat niet meer past bij je aanvankelijke beeld. Dat biedt nieuwe oplossingsrichtingen. Een ingewikkelde situatie wordt daardoor vaak beter hanteerbaar.
Wat houdt een organisatie opstelling in?
Een organisatie opstelling vindt meestal plaats in een zaal met een grote open ruimte. Daarin worden zogeheten representanten, die onwetend zijn over de achtergrond of historie van de organisatie, gevraagd een plek in de ruimte te zoeken, als ware zij bijvoorbeeld de organisatie, de leden van de directie, de vorige eigenaar, het managementteam, de oude en nieuwe missie, de financier, de afnemers, het land of politiek, de slachtoffers die door de organisatie zijn gemaakt etc. Afhankelijk van de vraag van de directie wordt bepaald welke elementen van de organisatie relevant zijn voor het vraagstuk dat speelt. Door de visualisatie van de representanten ontstaat een bepaald beeld van de organisatie en haar dynamieken.
Bij voorkeur werken we met een gehele directie vanuit integriteit. Een directie heeft het recht te weten wat er in de organisatie speelt. Een manager op middle- management niveau mag echter alleen weten wat er in zijn afdeling omgaat en in de lagen onder hem/haar. Als deze manager door de opstelling gaat zien wat er in de hoogste regionen van de organisatie gaande is, ontstaat onveiligheid. Daarnaast gaat deze manager zich dan mogelijk bemoeien met de lagen en taken waar hij geen bevoegdheid toe heeft. Dat druist in tegen de systemische wetmatigheid ‘je kunt alleen maar dragen wat van jou is. Als je verantwoordelijkheid gaat overnemen die niet van jou is verzwak je uiteindelijk jezelf en de ander’.
Ilse en Margreet begeleiden de organisatie opstelling samen. In totaal gaat het om drie dagdelen. Ze starten met een voorgesprek met de directie. Vervolgens wordt er een dagdeel gepland om de organisatie opstelling te begeleiden. Hierbij nemen Ilse en Margeet circa 8 ervaren representanten mee. Het derde dagdeel staat in teken van het nabespreken van de opstelling en het geven van waardevolle strategische en concrete adviezen waardoor de organisatie nog beter kan gaan stromen.
Over Ilse en Margreet
Ilse (1977) heeft als zelfstandig ondernemer een praktische inslag, levenslust en dieptekennis op haar vakgebied, ontstaan vanuit de opvoeding en door haar opleiding aan de Hogere Hotelschool Maastricht. Ze heeft ruime ervaring in haar werk als (leiderschap) coach & trainer op het gebied van organisatie-, team- en persoonlijke ontwikkeling. Ilse begeleidt ook partners gezamenlijk en afzonderlijk in hun coachvragen ten aanzien van hun relatie.
Al vroeg in haar carrière ontdekte Margreet (1967) dat ze een natuurlijk talent heeft om de juiste snaar te raken bij klanten. Dat werd de rode draad in haar werk. Met een goed ontwikkelde intuïtie en nieuwsgierigheid weet ze steeds tot de essentie door te dringen en die op een betekenisvolle manier in de tijdsgeest te plaatsen. Ze houdt niet op met challengen tot de kern bereikt is. Sinds haar MBA op Nijenrode heeft Margreet (1967) ruim 25 jaar ervaring in diverse commerciële en innovatieve managementrollen in het bedrijfsleven. Zo werkte ze onder andere in formule ontwikkeling, marketing en brand strategy bij Albert Heijn, Picnic en Wehkamp. Sinds 2018 is ze zelfstandig en helpt ze organisaties als ANWB, Terre des Hommes en diverse retailers met de vraag waarom ze op aarde zijn. Haar stijl is verbindend, krachtig en helder met de juiste aandacht voor wat er speelt en echt toe doet in de onderstroom.